Minggu, 11 Desember 2016

[7 SEBAB] KENAPA HUTAN BAWAH TANAH INI DIRAHSIAKAN DARI UMMAT ISLAM- SIAPA SANGKA INI JAWAPAN NASA

Di Maghribi terdapat sebuah hutan di bawah tanah tengah padang pasir. Bayang kan di bawahnya ialah tanah yang mempunyai hutan, pokok-pokok yang penuh dalam kegelapan di bawah padang pasir.

Pada tahun 2012 satu penemuan telah menemui ada nya jaringan dari sungai dan danau yang sangat besar dan luas di bawah gurun pasir.

Profesor Michael Petraglia dari University of Oxford yang melakukan penelitian di padang pasir di Semenanjung Arab yang pada akhirnya menemukan hal ini, mendapati bahawa ternyata ada nya gurun pasir yang gersang tetapi menyembunyikan jaringan sungai yang luas di bawah nya dan juga hutan, hal ini mengindikasikan bahawa daerah ini sebelumnya pernah dipenuhi dengan berbagai kehidupan, keaktifan, organisme dan flora.

Penelitian dan kajian ini telah di laku kan oleh pasukan observasi sepanjang proses akumulasi lebih lanjut tentang daerah ini, seperti yang di laporkan oleh laman University of Oxford yang menjudul kan penelitian dan kajian itu sebagai ` Scientists explore an ancient network of rivers and lakes in the Arabian Desert`





Profesor Petraglia turut melakukan penggalian bawah gurun pasir itu untuk mengetahui penyebab keberadaan kehidupan di daerah itu pada ribuan tahun silam serta alasan mengapa kehidupan tersebut bisa lenyap lalu berganti menjadi daerah padang pasir gersang setelah sebelumnya memililiki kekayaan sumber air, populasi Manusia dan haiwan.

Para ilmuwan mengatakan bahawa penemuan ini sangat penting untuk mengetahui hakikat kehidupan di gurun Jazirah Arab, dan bagaimana proses berevolusinya kehidupan manusia di sana serta penyebab migrasi manusia dan hubungannya dengan iklim dan perubahannya.

Sesungguhnya fakta ilmiah telah membuktikan bahawa di bawah gurun pasir Arab sebelumnya ditumbuhi oleh berbagai tumbuh-tumbuhan dengan sumber Air yang terdapat disekitarnya. Para ilmuwan juga mencuba untuk memprediksikan masa depan wilayah tersebut.

Sebenar nya hal ini telah di berita kan oleh Rasulullah Solallahu Alaihi Wassalam.. Rasulullah Sollallahu Alaihi Wasallam telah memberi peringatan tentang itu dahulu dalam Sabdanya:

(لا تقوم الساعة حتى تعود أرض العرب مروجاً وانهاراً [رواه مسلم

Dari Abu Hurairah Radhiallahu anhu bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda : “Kiamat tidak akan bermula sehingga tanah Arab sekali lagi akan menjadi padang rumput dan sungai. ” [Diriwayatkan oleh Muslim (no hadis :157)

Baginda Rasulullah Saw telah membuktikan kebenaran hari Kiamat dengan fakta Ilmiyah yang akan ditemukan oleh para ilmuwan setelah empat belas abad supaya menjadi bukti atas kebenaran Risalah yang dibawa nya…

Dan adakah penemuan ini adalah petanda kiamat semakin hampir? Wallahu'alam bisso


Sumber: berita-harian




Tidak ada komentar:

Posting Komentar